A kalcium és az egészséges csontozat

A csontok alapvető építőeleme a kalcium. A csontozat egészségéhez nélkülözhetetlen.

A csontritkulás kialakulásában fontos szerepet tulajdonítanak a kalcium-anyagcsere zavarának. Vizsgálatok szerint az alacsony, nem kellő kalciumfelvétel miatt lesz kisebb a csonttömeg, gyorsabb a csontvesztés és több a törés. Különböző országok felmérései szerint a lakosság nagy része az egészséges csontépüléshez szükséges kalciummennyiségnek még a felét sem veszi magához!

A főbb kalciumforrások a következők:

  • Tejtermékek: tej, alacsony zsírtartalmú joghurt, sajtok
  • „Sötétzöld leveles” zöldségek, így a brokkoli, sóska, spenót kalcium-2
  • Olajban főtt, ehető csontú szardínia-félék
  • Tofu
  • Mandula, szezámmag
  • Petrezselyem, kakukkfű
  • Kalciummal dúsított élelmiszerek, például narancslé, gabonafélék, kenyéráruk

A szokásos napi kalciumfelvételtől függően kiegészítő mennyiség is szükséges lehet, de előbb érdemes ezt az orvossal vagy a gyógyszerésszel megbeszélni.

Az életkorral a napi kalciumszükséglet is változik. Leginkább a gyermek- és serdülőkorban, amikor a csontozat gyorsan fejlődik, valamint a terhesség és szoptatás idején.

Felnőttkorban a szervezet már kevésbé tudja a kalciumot felszívni. Idős korban pedig kimondottan szükséges a többletkalcium, mert a felszívódáshoz szükséges D-vitamin szintje is alacsonyabb. – Az idős, krónikus betegeknek esetleg felírhatnak olyan gyógyszereket is, amelyek rontják a kalcium felszívódását.

loading...
  • Kecskeméti Edina 2016.03.01. (16:17)

    Sok olyan élelmiszert eszünk amiben van kálcium és emellett pedig multivitamint szed az egész család, ami szintén tartalmaz. Túl lehet adagolni és ha igen akkor milyen tünetei lehetnek?

Kérjük mondja el véleményét!

Az email címet nem tesszük közzé!